Dnes náš malý cyklus o ideálu ženy v době kolem poloviny 18. století pokračuje tématem líčení. Všechny články původně vznikly jako společná seminární práce v jednom z kurzů věnovaných vizuální kultuře 18. století
Líčení mohlo být v 18. století pro ženy (ale i muže) poměrně nebezpečnou záležitostí. V této době byl kladen velký důraz na čistotu a noblesu, pro které se stala takříkajíc poznávací značkou benátská běloba. Toto oblíbené líčidlo sice umožnilo vyvolat dojem alabastrové pleti, bohužel se však skládalo z hydroxidu a uhličitanu, tedy z látek, které při nadměrném užívání způsobily, že pleť po čase získala trvale našedlý odstín. K dalším nepříjemným vedlejším účinkům patřilo také padání vlasů, zvracení, bolest hlavy, střevní potíže, slepota, paralýza a v některých případech i smrt. Ostatní líčidla a odličovadla rovněž často obsahovala nebezpečné látky – zejména rtuť, která měla na pleť nejzkáznější účinek.
Rokokové dámy nadto ze své pleti neodstraňovaly předchozí vrstvu (dalo by se říci až krycí nátěr) líčidel, ale nanášely stále nové a nové vrstvy. Celý tento dlouhodobý proces zapříčinil, že pleť jednak nemohla dýchat a jednak se do ní nanesené látky začaly vstřebávat. Při dlouhodobém užívání docházelo ke „korozi“ pleti. Kůže se ženám začala loupat a v krajních případech začalo maso vyhnívat a odpadávat.
Velkému zájmu se těšily rty. Ty se před výrobou prvních rtěnek barvily rumělkou, jejíž červený pigment se skládal ze sulfidu rtuti. Zpočátku se používaly hlavně lehké odstíny červené a růžové pro navození dojmu dobrého prokrvení rtů. V polovině 18. století pak byly ve Francii poprvé uvedeny na trh rtěnky, po nichž už od počátku neprahly pouze ženy, nýbrž i muži. První rtěnky se vyráběly ze směsi sádry a karmínového barviva a stejné barvy se pro zvýšení efektu začaly nanášet i na lícní kosti. Pro navození žádoucího červeného efektu si ženy rovněž potíraly příslušná místa trochou octa nebo destilovaného alkoholu, čímž došlo k podráždění kůže a tím tedy ke zvýraznění a zabarvení dané partie. Vhodně aplikovaná chemie mohla napomoci k získání dalšího dobového atributu krásy – rozšířeným zorničkám „zářících“ očí. Kýženého efektu bylo možné docílit pomocí výtažku z prudce jedovatého rulíku zlomocného.
Důležitým módním doplňkem byla znaménka krásy, na začátku 18. století určené původně k zamaskování stop po všudypřítomných neštovicích. Postupně se však znaménka začala používat jako módní prostředek a potenciálně i jako prostředek komunikace – pozicí znamének bylo možné vyjádřit koketování, diskrétnost či galantnost.
Samostatnou kapitolu představuje problematika účesů, kterou nelze oddělit od tématu odívání jako takového. Také oblékání šatů probíhalo po ranní toaletě, přičemž k úpravě vlasů docházelo ještě předtím, aby se šaty nepomačkaly následným dlouhým sezením na židli. Vzhled a vývoj oděvů i účesů udávaly slavné módní ikony té doby, jako byla markýza de Pompadour, madame du Bary, královna Marie Antoinette (více o jejích účesech najdete zde) a další. Vytváření efektních účesů bylo považováno za opravdové umění – v Paříži například existovala již od roku 1768 Académie de Coffure. Doba největší slávy monstrózních rokokových účesů se datuje do šedesátých let 18. století – o nejslavnějších z nich se můžete dočíst například zde. Při péči o vlasy a účesy ženy doby rokoka používaly kromě pudru zejména olej, který při delším používání způsoboval zápach. To vedlo mimo jiné k většímu používání parfémů, o kterých si povíme více v našem posledním příspěvku.
Literatura:
- Harold Koda – Andrew Bolton, Dangerous liaisons: fashion and furniture in the eighteenth century, New Haven 2006.
- Lisa Eldridge, Face paint. Historie make-upu, Brno 2016.
- Penny Delamar, The Complete Make-up Artist, Working in Film, Television and Theatre, London 1995.
- Martin Morag, Selling Beauty, Baltimore 2009.
Původ snímků: art.rmngp.fr | metmuseum.org | harvardartmuseums.org